Kategorier
aerodynamikk Blogg tempo

NM tempo og aerodynamikk

Under NM tempo for en uke siden så vi tidenes høyeste nivå i et tempomesterskap. Hva skal til for å henge med i toppen?

Tobias Svendsen Foss satte norsk rekord på utrolige 56.54,5, som er en snittfart på 52,7km/t! Søren Wærenskjold var ikke langt bak på 58.13,3 mens Andreas Leknessund (som hadde den gamle norske rekorden) vant bronsen på 59.20,5.

Det jeg synes er nesten like imponerende er hvor nær de nestbeste var de 3 aller beste gutta. Daniel Årnes og Asbjørn Slagtern Fjellvåg på 59.24 og 59.30, altså 5 mann som kjørte 50km under timen. Nedover på lista var det også tett, Eirik Lunder med 1.00,50 på 10.plass og Syver Wærsted på 20.plass med 1.02,00. Altså en snittfart på 48,3km/t.

Hvorfor kjører rytterne så mye fortere enn før? De må da ha blitt sterkere?

Bestelista fra Strava
I segmentet «Så inni granskauen morro, åååå så morro» på Strava kan vi sammenligne mange av utøverne i NM. Det er ikke jeg som har gitt segmentet navn…

Nei, egentlig ikke så mye, ifølge Strava. Foss og Leknessund har ikke delt sin watt på Strava, mens Søren Wærenskjold oppgir svært imponerende 430w til bladet Landevei. Årnes på fjerde står registrert med 402w, Fjellvåg på femte med 383w, Fløtten på 358w, Lunder på tiende med 378w og og undertegnede på nittende med 357w. Det er da meget sterkt, men langt fra umenneskelige wattverdier.

Her er det flere som har jobbet med aerodynamikk.

CdA

For å sykle fort vet vi at vi må trå hardt i pedalene, men det er særlig 3 krefter vi må kjempe mot. Gravitasjon, rullemotstand og luftmotstand. I en flat løype som under NM så er luftmotstanden den helt klart største konkurrenten. Et tall på luftmotstanden er CdA. Typiske tall for en landeveissyklist er 0,30, mens en temposyklist havner rundt 0,18-0,23. Lavere tall er bedre.

For å beregne CdA måtte vi for få år siden bruke vindtunnel, som ganske få har tilgang til. Etter hvert har det blitt utviklet flere metoder for å estimere CdA ganske nøyaktig. En CFD analyse beregner CdA ved hjelp av datamodellering, og noe vår samarbeidspartner sykkeltilpasning.no gjør gjennom STAC. Det finnes også metoder som kan beregne Cda ved hjelp av hjelp av fysikk. Ved å vite nøyaktig kreftene som virker på syklisten, så kan en estimere CdA. Kraften syklisten bruker har vi i wattmåleren, massen på objektet veier vi, farten på objektet har vi fra fartsmåleren, lufttettheten kan vi måle med en værstasjon, og høydeprofil/stigning har vi fra barometer/GPS. Det vi da ikke vet er rullemotstand og CdA. Rullemotstanden er uavhengig av farten, så ved et kalkulert estimat kan vi beregne CdA ganske nøyaktig. Alle disse variablene kan en lett kontrollere på en velodrom, men også ute i stabilt vær kan en beregne dette nøyaktig. De siste årene har det også kommet en del apparater som måler vind på sykkelen, som gjør det enklere å beregne CdA nøayktig selv uten perfekte værforhold. På Storeskiva bruker vi Notio til dette.

Vi kan også bruke kalkulatorer som Mywindsock eller Bestbikesplit til å analysere CdA til syklisten vår. Så la oss ta noen eksempler fra NM hvor vi lar de estimere CdA fra forskjellige ryttere.

PlassNavnTidFartWattCdA
1Tobias Foss56.5452,7??
2Søren Wærenskjold58.1351,5430?
3Andreas Leknessund59.2050,6??
6Øyvind Fløtten1.00.1049,93570,19
19Reidar Borgersen1.01.4948,53570,203
49Christian Bergsjø1.04.5246,23550,23
Fart og beregnet CdA fra Bestbikesplit.

Vi har altså 3 utøvere som kjørte samme watt, veier omtrentlig det samme, men endte på 6, 19 og 49.plass. Det er litt urettferdig, er det ikke?

Det er svært tydelig at det lille CdA tallet får store konsekvenser på farten til utøveren. For eksempel, hva skulle til for at jeg skulle kjørt 5 minutter fortere og lurt meg foran Tobias Foss?

Estimater på Bestbikesplit

For å beregne dette kan vi laste løypa inn i Bestbikesplit, og plotte inn tallene mine. Med en CdA på 0,203 må jeg trå 439w, altså 82w mer. Det finnes nok de i verden som kan trå 439w i 57 minutter, men det blir ikke meg. Skal jeg slå Foss ved å kun redusere CdA, så må jeg ned på 0,155. Med 184cm og 80kg så er nok også det en hard nøtt å knekke. Prøver vi en mellomting, reduserer CdA til 0,185 og øker watt til 407w, så er det tall som kan være oppnåelige for mennesker.

I en alder av 41 år så kommer jeg nok ikke til å øke min watt med 50 det neste året, men jeg kommer til å hjelpe andre med å få mer watt og høyere fart. Sammen med Petter på sykkeltilpasning.no kan vi på Storeskiva hjelpe deg med trening, sitterstilling, måling av CdA gjennom CFD, eller teste deg med Notio ute på veien.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.